گروه مالی مالیاتی پیوند محاسب

۴ مطلب در آذر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۱
  • ۰

مالیات یک منبع درآمد بسیار مهم برای دولت محسوب می‌شود. به همین دلیل با وضع قوانین خاصی، اقدام به وصول آن می‌کند. در این میان شرکت‌ها، سازمان‌ها و به طور کلی بنگاه‌های اقتصادی، اصلی‌ترین بازیگران در عرصه مالیات هستند. بنگاه‌های اقتصادی چگونه اقدام به محاسبه و پرداخت مالیات می‌کنند؟ اینجاست که حسابداری مالیاتی وارد عمل می‌شود. بیشتر شرکت‌ها و کسب و کارها، عنوان شغلی مجزایی با عنوان حسابدار مالیاتی دارند تا به انجام محاسبات و مباحث مربوط به امور مالیاتی بپردازد.

از آنجایی که موضوع مالیات و پرداخت آن اهمیت زیادی برای کسب و کارها دارد، معمولا به سراغ افراد متخصص در این زمینه می‌روند. متخصصین این حوزه چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟ شرح وظایف این شغل مهم چیست؟ در این مطلب به معرفی حسابداری مالیات خواهیم پرداخت.

حسابداری مالیاتی چیست؟

این نوع حسابداری یکی از اصلی ترین شاخه های حسابداری محسوب می‌شود که تمرکز در این آموزش حسابداری روی مالیات و محاسبات مربوط به آن است. درواقع ثبت و تهیه صورت های مالی و دیگر وظایف رایج حسابدار در حسابداری مالیاتی جایی ندارد. حسابداری مالیات که به آن Tax Accounting هم گفته می‌شود، تخصصی است که اصول و چارچوب‌های خود را دارد.

اهمیت بحث مالیات بر کسی پوشیده نیست. اگر هزینه‌های مربوط به مالیات دست کم گرفته شوند، احتمال تحمیل خسارات سنگین به کسب و کار افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل وجود حسابداری مالیاتی برای انجام خدمات مربوط به مالیات از اهمیت بالایی برخوردار است.

همانطور که می‌دانید عدم توجه به قوانین و اظهارنامه‌های مالیاتی، جرائم مالیاتی سنگینی برای کسب و کارها در پی دارد. به همین دلیل شرکت‌ها برای جلوگیری از این ضررها، اقدام به راه‌اندازی بخش حسابداری مالیاتی می‌کنند. به این ترتیب فردی که در این جایگاه شغلی قرار می‌گیرد، باید تخصص لازم را در زمینه قوانین و محاسبات مالیاتی داشته باشد.

هدف حسابداری مالیاتی چیست؟

قطعا همه شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند از وجوه نقدی و غیرنقدی برای مبادلات خود استفاده می‌کنند. به همین دلیل شرکت‌ها هزینه‌هایی انجام می‌دهند و در مقابل درآمدهایی هم کسب می‌کنند. به این ترتیب، تقریبا همه شرکت‌ها به نوعی با مالیات بر درآمد سروکار دارند.

هدف اصلی حسابداری مالیاتی، رسیدگی به امور مالیاتی کسب و کارهاست. این امور شامل معافیت‌های مالیاتی، مالیات حقوق، مالیات بر درآمد، رسیدگی به جرائم مالیاتی و … می‌شوند. در واقع حسابدار مالیاتی باید روی این مسائل آگاهی و تسلط کامل داشته باشد.

به بیان دیگر، می‌توان گفت که هدف اصلی حسابداری مالیاتی، پیشگیری از تحمیل جرائم سنگین مالیاتی به کسب و کارهاست. همچنین بررسی انواع معافیت‌های مالیاتی که ممکن است به کسب و کار مورد نظر تعلق بگیرد. تمام این مسائل اهمیت جایگاه حسابداری مالیاتی در حفظ منافع مالی شرکت‌ها را نشان می‌دهند.

چرا حسابداری مالیات نوعی تخصص محسوب می‌شود؟

ذکر این نکته حائز اهمیت است که تحصیل در این گرایش حسابداری، حدود ۳ سال زمان نیاز دارد. به دلیل اهمیت بالای موضوع مالیات، رشته‌های تخصصی حسابداری مالیاتی و حسابداری مالی در دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده‌اند.

امور مربوط به مالیات بخش بسیار مهمی از مسائل اقتصادی یک کسب و کار را تشکیل می‌دهند. اگر نگاه تخصصی به این مساله وجود نداشته باشد، خسارات مالی سنگینی متوجه بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. به همین دلیل بیشتر کسب و کارها به دنبال متخصص حسابداری مالیاتی می‌روند، اما حسابدار مالیاتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

حسابدار مالیاتی به چه کسی گفته می‌شود؟

تا اینجا با مفهوم حسابداری مالیاتی و اهمیت آن آشنا شدیم. حالا باید به بررسی متخصص این رشته، یعنی حسابدار مالیاتی بپردازیم. این حسابدار که با عنوان مشاور مالیاتی هم شناخته می‌شود، شخصی است که به صورت تخصصی به قوانین مالیات و محاسبات آن می‌پردازد.

این بهره‌گیری از متخصص حسابداری مالیاتی، مختص کسب و کارهای بزرگ نمی‌شود و حتی کسب و کارهای کوچک هم برای رتق و فتق امور مالیاتی خود به این نوع حسابدار نیاز دارند. به این ترتیب حسابدار مالیاتی باید با قوانین و مقررات انواع مالیات آشنایی کامل داشته باشد. همچنین در حسابداری مالیاتی، آشنایی با قوانین زیر که در مورد مالیات‌های مستقیم وضع شده از اهمیت بالایی برخوردار است:

  • آگاهی کامل نسبت به قوانین مالیات بر درآمد اجاره و اظهارنامه مربوط به آن
  • آگاهی از نحوه تشکیل پرونده
  • شناخت کامل روی تکالیف مالیاتی
  • آموزش ساختار مالیات بر ارزش افزوده
  • ارائه اظهارنامه الکترونیکی مالیات بر عملکرد
  • تهیه و تنظیم اسناد و مدارک مورد نیاز سازمان‌های رسمی

چه مواردی در حسابداری مالیاتی مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

حسابدار مالیاتی باید اشراف کاملی روی قوانین و مقررات مربوط به مالیات داشته باشد. به طور کلی در حسابداری مالیاتی، موارد زیر باید بررسی شوند:

  • حقوق پرسنل
  • انواع دارایی‌های ثابت
  • میزان هزینه و درآمد
  • صورت گردش مواد اولیه و کالا
  • مالیات تکمیلی
  • تعدیلات سنواتی
  • دفاتر مالی و تراز حساب‌ها
  • صورت مالی واردات و صادرات
  • بهای تمام شده کالا یا خدمات

حسابدار مالیاتی چه وظایفی دارد؟

همه شاخه‌های حسابداری وظایف مخصوص خود را در سازمان‌ها دارند. حسابداری مالیاتی هم از این قاعده مستثنی نیست. به طور کلی وظایف حسابدار مالیاتی، عبارتند از:

  • انجام اقدامات لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی
  • تهیه گزارش هزینه، درآمد، بدهی، بستانکاری و … به منظور محاسبه مالیات فصلی و سالانه
  • تهیه، تنظیم و ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی
  • پیگیری تحریر دفاتر پلمپ شده
  • رسیدگی به امور مالیات بر ارزش افزوده
  • پیگیری چک‌های دریافتی و وصول نشده
  • تنظیم لوایح مربوط به دفاع از پرونده مالیاتی
  • تسلط کامل روی قوانین مالیاتی و معافیت‌ها
  • ارائه راهکار در راستای کاهش هزینه‌های مالیاتی
  • توانایی محاسبه مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی

حسابداری مالیاتی

بررسی مبانی و روش‌های اصلی حسابداری مالیاتی

همانطور که اطلاع دارید، برای محاسبه مالیات شیوه‌های مختلفی وجود دارد. به همین دلیل انتخاب شیوه مناسب برای محاسبه مالیات در شرکت‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است. کسب و کارها می‌توانند با بررسی برخی عوامل، مبانی و روش‌های خاصی را برای حسابداری مالیاتی انتخاب کنند. در ادامه به بررسی ۳ روش اصلی در این نوع حسابداری می‌پردازیم.

روش تعهدی در حسابداری مالیاتی

یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های حسابداری مالیات است که در آن به بررسی میزان هزینه و درآمد بنگاه‌های اقتصادی در زمان مبادله پول به صورت تعهدی ثبت می‌کنند.

روش نقدی در حسابداری مالیاتی

همه کسب و کارها برای بیشتر مبادلات خود از وجوه نقد بهره می‌گیرند. به همین دلیل روش نقدی مورد توجه بیشتر سازمان‌ها و کسب و کارها قرار گرفته است. در این روش کسب و کارها، مالیات، هزینه‌ها و درآمدهای نقدی خود را محاسبه می‌کنند.

روش ترکیبی در حسابداری مالیاتی

همانطور که از عنوانش پیداست، ترکیبی از روش تعهدی و نقدی محسوب می‌شود. در این روش بنگاه‌های اقتصادی از روش تعهدی برای فعالیت‌هایی، مثل موجودی کالا و از روش نقدی برای معاملات نقدی استفاده می‌کنند. با این حال خیلی مورد استقبال کسب و کارها قرار نمی‌گیرد.

آشنایی با مراحل اصلی فرایند مالیات

در کشور ما به طور کلی دو نوع مالیات مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد که هر کدام قوانین خاص خود را دارند. آشنایی با مالیات‌های مستقیم به دلیل امکان نگهداری اطلاعات مالی آنها در حسابداری مالیاتی از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین این نوع مالیات‌ها یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شوند. از طرف دیگر مالیات‌های غیرمستقیم قابلیت نگهداری حساب و اطلاعات مالی را ندارند.

فرایند وصول مالیات‌های مستقیم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. به همین دلیل متخصص حسابداری مالیاتی باید با این فرایند آشنایی کامل داشته باشد. در ادامه به معرفی مراحل این فرایند می‌پردازیم:

۱. تهیه اظهارنامه مالیاتی

 اولین قدم در فرایند وصول مالیات‌های مستقیم، تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی است. به هر حال دولت باید از این طریق به اطلاعات مالی کسب و کارها دسترسی داشته باشد. دولت بعد از بررسی اظهارنامه مالیاتی، اقدام به تعیین میزان مالیات می‌کند. همچنین عدم ارائه به موقع اظهارنامه مالیاتی، باعث تحمیل جرائم سنگین به کسب و کارها می‌شود.

۲. بررسی مالیات

بعد از ارسال اظهارنامه مالیاتی، بررسی و تشخیص اطلاعات مالی برعهده سازمان امور مالیاتی است. حسابداری مالیاتی فقط وظیفه تهیه و ارسال اظهارنامه را برعهده دارد. بر این اساس سازمان امور مالیاتی باید تا ۱ سال پس از انقضای مهلت مقرر تسلیم اظهارنامه، رسیدگی‌های لازم را انجام دهد.

۳. توافق با مدیر امور مالیاتی

بعد از تشخیص و بررسی مالیات توسط سازمان امور مالیاتی، نوبت به درخواست رسیدگی مجدد می‌رسد. در این مرحله مودی مالیاتی باید تا ۳۰ روز بعد از ابلاغ برگ تشخیص به سازمان امور مالیاتی مراجعه و مراتب درخواست رسیدگی خود را ثبت کند. این وظیفه برعهده حسابداری مالیاتی است. سازمان امور مالیاتی هم باید ظرف مدت ۳۰ روز از درخواست رسیدگی، نتیجه نهایی را اعلام کند.

۴. حل اختلاف مالیاتی

اگر رأی صادره از سوی سازمان امور مالیاتی مورد توافق مودی و سازمان قرار نگیرد، پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع داده می‌شود. هر رأیی که در این هیأت صادر شود، قابلیت اجرا دارد. همانطور که اشاره کردیم یکی دیگر از وظایف حسابداری مالیاتی، رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی در مراجع ذی‌صلاح است. در این مورد هم وظیفه پیگیری رأی نهایی هیأت اختلاف مالیاتی برعهده حسابدار مالیاتی است.

۵. قطعیت مالیات

رأی صادر شده در هیأت اختلاف به مودی و سازمان امور مالیاتی ابلاغ می‌شود. این رأی قطعی بوده و برای مودی لازم‌الاجراست. به این ترتیب نوبت به پرداخت مالیات می‌رسد.

۶. پرداخت مالیات

در این مرحله مودی باید میزان تعیین شده مالیات را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. این پرداخت ممکن است از طریق چک، سفته یا به صورت نقدی انجام شود.

وضعیت آینده شغلی حسابداری مالیاتی در ایران

بازار کار حسابداری در همه شاخه‌ها نمره قبولی دارد. حسابداری مالیات هم از فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برخوردار است. البته به شرطی که علاوه‌بر تحصیلات آکادمیک از مهارت‌های لازم برای این شغل هم برخوردار باشید. دانش‌آموختگان این رشته نرخ بیکاری بسیار کمتری نسبت به سایر رشته‌ها دارند.

مالیات مبحثی است که از گذشته وجود داشته و در آینده هم به شکل‌های دیگری وجود خواهد داشت. به همین دلیل همواره کسب و کارها با این موضوع دست و پنجه نرم خواهند کرد. با این اوصاف همیشه کسب و کارها به حسابداری مالیاتی نیاز دارند و بازار کار و آینده شغلی این رشته تضمینی است.

حسابدار مالیاتی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای این که به یک حسابدار مالیاتی موفق تبدیل شوید، باید ویژگی‌های لازم حسابداری مالیاتی را داشته باشید. این ویژگی‌ها و مهارت‌ها کدامند؟

  • آگاهی و تسلط بالا نسبت به مسائل مربوط به صنایع مختلف
  • داشتن مهارت کافی در ریاضیات
  • دارای روابط عمومی قوی
  • درک بالا از مسائل مربوط به حسابداری مالیاتی
  • داشتن انعطاف‌پذیری بالا
  • داشتن روحیه نقد‌پذیری
  • برخورداری از ابتکار عمل و خلاقیت در انجام فعالیت‌ها
  • اشراف کامل به قوانین مالیاتی

سخن نهایی

با توجه به اهمیت موضوع مالیات برای شرکت‌ها، حسابداری مالیاتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اگر بحث مالیات و قوانین مربوط به آن نادیده گرفته شوند، کسب و کار با جرائم و هزینه‌های سنگین مالیاتی زیادی مولجه خواهد شد. به همین دلیل بنگاه‌های اقتصادی برای دوری از تحمیل این هزینه‌ها، اقدام به استفاده از حسابدار یا مشاور مالیاتی می‌کنند. این حسابدار یا مشاور مالیاتی، باید توانایی تهیه و تنظیم اظهارنامه، تسلط روی قوانین مالیات و … داشته باشد.

به همین دلیل بیشتر شرکت‌ها به سراغ افراد متخصص در این زمینه می‌روند. برای یادگیری مهارت‌های حسابداری مالیات، باید در دوره‌های معتبر آن شرکت کنید.

  • سیدمحمد حسینی
  • ۰
  • ۰

مشاور مالیاتی یا مشاورین امور مالیاتی یکی از مهمترین عواملی میباشد که اغلب شرکتها و مجموعه ها را از مشکلات مالیاتی نجات میدهند ،رقم های مالیاتی سنگین بلاخص جرائم مالیاتی ناشی از اشتباهات مشاوران مالیاتی ضربات جبران ناپذیری را برای شرکتها در بر خواهند داشت

،بنابراین مشاوره مالیاتی از اهمیت فوق العاده بالایی برخوردار میباشد، پیش از این در مورد حسابداری و مشاور حسابداری توضیح دادیم و گفتیم که حسابدار یک کسب وکار، تمام اطلاعات و آمار مالی مربوط به آن کسب و کار را طبقه بندی و جمع آوری میکند و در قالب یک گزارش به صاحبان شرکت ارائه میدهد.

اما مشاور مالیاتی که وظیفه امور مالیاتی را عهده دار میباشد با حسابدار تفاوت هایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مشاور مالیاتی کیست و چه وظایفی دارد؟

یک مشاور مالیاتی اطلاعات کامل و جامعی درباره حسابداری و امور مالی یک کسب و کار دارد و سعی میکند با توجه با قوانین و مقررات موجود، مالیات و هزینه های یک شرکت را به حداقل برساند. یک مشاور مالیاتی می بایست دانش کافی درباره امور مالیاتی داشته باشد و گزارشات مالی شرکت را تحلیل و بررسی کند و با توجه به آن به صاحبان شرکت مشاوره دهد.

در واقع داشتن یک مشاور مالی با تجربه برای هر کسب و کاری مهم میباشد چرا میتواند سوددهی شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. همینطور همچین شخصی باید به حقوق مالیاتی اشراف کامل داشته باشد و از قانونی بودن امور مالی شرکت مطمئن شود.

با چه معیاری مشاور مالیاتی انتخاب کنیم؟

همانطور که گفتیم مشاور مالیاتی یکی از سمت های بسیار مهم در کسب و کار شما میباشد. بنابراین باید سعی کنید که یک فرد با تجربه و کاربلد را انتخاب کنید. یک مشاور مالیاتی با تجربه میداند که بهترین انتخاب از بین روش های آزمون و خطا شده چیست و بر اساس نیاز هایتان به شما مشاوره میدهد. همچنین توصیه میشود فردی را انتخاب کنید که مدرک تحصیلی معتبر در این زمینه داشته باشد تا خیال شما هم راحت باشد.

با وجود اینکه امروزه پیدا کردن مشاور مالیاتی کار دشواری نیست اما بهتر است در انتخاب چنین شخصی تحقیق کنید و سابقه کاری آن ها را نیز بررسی کنید تا در مورد همه چیز مطمئن شوید. همچنین قبل از کار کردن با یک مشاور مالی هزینه قرار داد و نحوه محاسبه آن را از او بپرسید. مشاوران مالیاتی معمولا بصورت های مختلفی دستمزد خود را میگیرند.

برخی از آن ها بصورت ساعتی دستمزد خود را دریافت میکنند، عده ای درصدی از مالیات بازگشتی را دریافت میکنند و بعضی دیگر هم بخشی از سهام شرکت را درخواست میکنند.

مشاوره مالیاتی

وظایف مشاوران مالیاتی چیست؟

  1. تحلیل و بررسی گزارشات حسابداری شرکت جهت کسب اطلاعات لازم
  2. بروز بودن با آخرین قوانین و مقررات مالیاتی
  3. عمل کردن هم جهت با نیاز ها و درخواست های مشتریان
  4. ارائه مشاوره به صاحبان و مدیران شرکت یا کسب و کار
  5. انجام محاسبه های تخصصی مرتبط
  6. اولویت بخشیدن به نیاز ها و درخواست های مشتریان و ساماندهی کردن آن ها
  7. تهیه و آماده کردن اظهارنامه مالیاتی

کلام آخر

همانطور که میدانید بخش حسابداری و مالی یکی از بخش ها مهم هر کسب و کاری میباشد. همینطور در این مقاله فهمیدیم که مشاور مالیاتی برای هر کسب و کاری میتواند بسیار سودمند باشد. بنابراین مشاور مالیاتی برای شرکتی لازم میباشد

و میتواند مشکلات و هزینه های مالیاتی آن شرکت را به حداقل برساند. شرکت حسابداری ثبت ارقام بهترین و مجرب ترین مشاوران مالیاتی خود را در اختیار شما و کسب و کارتان میگذارد تا موفقیت شما را تضمین کند و حرکت مسیر درستی را برای شما رقم بزند. همچنین شرکت ثبت ارقام خدمات مشاوره مالیاتی را به شما عزیزان ارائه میدهد.

در صورت تمایل و برای اطلاعات بیشتر میتوانید در بخش تماس با ما در ارتباط باشید.

  • سیدمحمد حسینی
  • ۰
  • ۰

بسیاری از مشاغل تخصصی در صنعت مشاوره مالی وجود دارند که شامل مالیات می شوند. وکیل مالیاتی یکی از شناخته شده ترین و قابل اعتمادترین این مشاغل مالیاتی است. اگر به امور مالی و حقوق علاقه مند هستید، تبدیل شدن به یک وکیل مالیاتی می تواند مسیر شغلی خوبی باشد. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که وکیل مالیاتی چیست، چرا باید به عنوان وکیل مالیاتی کار کنید، تفاوت بین وکیل مالیاتی و CPA و نکاتی برای مالیات شدن

وکیل مالیاتی کیست

وکیل مالیاتی چیست؟

وکیل مالیاتی یک متخصص امور مالی است که در سیاست های بدهی مالیاتی در رابطه با درآمد، معاملات تجاری، تملک دارایی های معنوی و فیزیکی و نقل و انتقال املاک تخصص دارد. وکلای مالیاتی می‌توانند با شرکت‌های حقوقی که خدمات مالیاتی ارائه می‌کنند، مشتریانی که آن‌ها را بر روی بازدارنده، شرکت‌ها و نهادهای تجاری، غیرانتفاعی و افراد استخدام می‌کنند، کار کنند. برخی از وکلای مالیاتی به عنوان مشاور کار می کنند، در حالی که برخی دیگر در دعاوی حقوقی کار می کنند و به نمایندگی از مشتریانی که اختلافات مالیاتی آنها باید در دادگاه حل شود، کار می کنند.

وکلای مالیاتی با درک کامل از پیچیدگی‌های قوانین مالیاتی و بسیار مورد توجه برای دانش خود، به مشتریان خود کمک می‌کنند تا قوانین مالیاتی را بهتر درک کنند و با مالیات مطابقت داشته باشند. آنها به مشتریان خود در مورد امانت، وصیت نامه، ارث، املاک و مدیریت ثروت شخصی مشاوره می دهند. آنها در جلسات ممیزی برای مذاکره درباره تعهدات مالیاتی، جریمه های مربوطه و ابطال حق حق حضور دارند. برخی از وکلای مالیاتی انتخاب می‌کنند که در مسائل مربوط به خدمات درآمد داخلی (IRS) آموزش ببینند و به مشتریان خود در تسویه حساب‌های مالیاتی، حسابرسی و جلسات دادرسی، درخواست تجدیدنظر در دادگاه مالیاتی ایالات متحده یا حتی دادگاه عالی ایالات متحده کمک کنند.

چرا به عنوان وکیل مالیاتی کار کنید؟

یک وکیل مالیاتی از دانش خود در مورد قوانین مالیاتی برای کمک به افراد در شرایط مالیاتی استفاده می کند. آنها می توانند به مشتریان کمک کنند تا با IRS ارتباط برقرار کنند، در مورد تصمیم دادگاه تجدید نظر کنند، از اعتبارات مالیاتی استفاده کنند یا در پول شرکت ها صرفه جویی کنند. وکلای مالیاتی به عنوان مدافع مشتریان خود عمل می کنند و آنها را از طریق موارد ساده مانند کسر اظهارنامه مالیاتی یا چیز پیچیده ای مانند حمایت از آنها در دادگاه مالیاتی راهنمایی می کنند. به طور خلاصه، وکلای مالیاتی از مهارت‌های تخصصی خود برای کمک به افرادی که اطلاعات کافی در مورد مالیات ندارند، استفاده می‌کنند.

کمک به مشتریان تنها یکی از دلایل بسیاری است که وکلای مالیاتی از شغل خود لذت می برند. در اینجا دلایل دیگری وجود دارد که وکلای مالیاتی شغل خود را دوست دارند و چرا ممکن است این شغل را در نظر بگیرید:

ثبات: تقاضا برای کارشناسان قانون مالیات ثابت است و نیاز در تمام طول سال است. این موقعیت در دوران رکود اقتصادی پایدار است و همیشه در حال رشد است.
گزینه ها: وکلای مالیاتی می توانند در هر صنعتی شغل پیدا کنند، از شرکت های حسابداری گرفته تا مشاوران داخلی برای مشاغل و دولت فدرال.
تراز: وکلای مالیاتی نسبت به وکلای دارای تخصص های حقوقی دیگر تعادل کار و زندگی بهتری دارند، کار منظم تر و ساعات کمتری دارند.
حقوق: متوسط ​​حقوق وکلای دادگستری در ایالات متحده 96,190 دلار در سال است.
تنوع: مجموعه مشتریان، از مشاغل کوچک گرفته تا شرکت های چند ملیتی، دعوی قضایی و سازمان های غیرانتفاعی، کار را متمایز و جالب نگه می دارد.
راهنما: وکلای مالیاتی می‌توانند به راه‌اندازی یک کسب‌وکار، صرفه‌جویی در امور مالی خانواده، حمایت از یک موسسه خیریه، تأثیر بر تغییر قانون مالیات یا خدمات داوطلبانه کمک کنند.

تفاوت بین وکیل مالیاتی و CPA

یک حسابدار رسمی (CPA) دارای مدرک پنج ساله و دانش گسترده ای از مالیات است. CPA ها برنامه ریزان مالی همه کاره با مجموعه مهارت های متنوع هستند. آنها حسابرسی، حسابداری، نگهداری سوابق مالی در طول سال، تهیه مالیات و برنامه ریزی املاک را انجام می دهند. CPA ها در مورد مواردی مانند استراتژی های تجاری، سرمایه گذاری، املاک و مستغلات و مشکلات IRS مشاوره ارائه می دهند. آنها اغلب سوابق مالی یک کسب و کار را برای بهبود در مناطق مشکل دار بررسی و حسابرسی می کنند. CPA ها همچنین به مشتریان در مسائل مالیاتی پیچیده تر، مانند داشتن یک کسب و کار کوچک، سرمایه گذاری با ارزش بالا یا رهایی از بدهی کمک می کنند.

در حالی که وکلای مالیاتی در مورد مسائل مالیاتی نیز آگاه و همه کاره هستند، آنها دانشکده حقوق را به پایان رسانده اند و در آزمون وکالت برای وکالت شدن قبول شده اند. آنها بیشتر بر اختلافات مربوط به مالیات، بدهی های مالیاتی و نمایندگی در طول دعاوی مالیاتی تمرکز می کنند. اگرچه CPA ها صلاحیت نمایندگی مشتریان را در طول اختلافات IRS دارند، وکلای مالیاتی آموزش و تجربه بیشتری در دادگاه دارند. آن‌ها معمولاً مهارت‌های مذاکره بهتر، دانش بیشتر در مورد اصول حقوقی و تجربه بیشتری در مورد رویه دارند. وکلای مالیاتی باید از امتیاز وکیل-مشتری تبعیت کنند، بنابراین هرگونه اطلاعات ارائه شده به آنها محرمانه است.

اگر در زمینه تهیه مالیات، نگهداری سوابق مالی در تمام طول سال یا مشاوره در مورد برنامه ریزی املاک به کمک نیاز دارید، CPA یک انتخاب عالی است. اگر با اتهامات جنایی احتمالی توسط IRS مواجه هستید، به مشاوره حقوقی مربوط به مالیات یا نیاز به امتیاز وکیل و مشتری نیاز دارید، یک وکیل مالیاتی یک انتخاب عالی است.

  • سیدمحمد حسینی
  • ۰
  • ۰

در دنیای اقتصادی و سیاسی امروزی، سازمان امور مالیاتی کشور یک وظیفه بر عهده اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری انجام می‌دهند، گذاشته است. این وظیفه ارائه اظهار نامه مالیاتی بوده که مسلماً بیشتر افراد با چنین واژه‌ای برخورد داشته‌اند. اغلب کشورهای دنیا طرح بودجه‌بندی خود را بر اساس مالیات‌های دریافتی تنظیم می‌کنند. این دوره آموزش پرکردن اظهار نامه مالیاتی به چگونگی پرکردن و تنظیم این نوع اظهارنامه‌ها می‌پردازد.

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ 

همان‌طور که در بالا ذکر شده است، اظهارنامه مالیاتی مربوط به یک نوع مالیات مستقیم و از نوع مالیات بر درآمد بوده ست که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی را موظف می‌سازد تا در پایان سال مالی هزینه‌ها، میزان درآمد، میزان سود و زیان، استهلاک و غیره را به اداره مالیات گزارش دهند تا میزان مالیات پرداختی آن‌ها به‌طور دقیق مشخص شود که در دوره آموزش پرکردن اظهار نامه مالیاتی به‌خوبی مورد پوشش واقع شده است.

به‌طورکلی، مبلغ مالیاتی بر اساس فرم تکمیل و ارسال شده به سازمان امور مالیاتی توسط ممیزین اداره مالیات تعیین می‌شود و  مودیان باید این مبلغ را پرداخت کنند. از آن جهت که اشخاص از میزان سود و زیان خود آگاه هستند، توصیه می‌کنیم که حتماً در زمان مقرر شده از طرف سازمان امور مالیاتی، تکمیل اظهارنامه مالیاتی را انجام دهند. توجه داشته باشید که امروزه، اظهارنامه الکترونیکی توسط فرآیندهای تحت سامانه متمرکز انجام و ارسال می‌شود. 

اظهارنامه مالیاتی

چه اشخاصی موظف به ارائه و تسلیم اظهارنامه مالیاتی هستند؟

دوره رایگان آموزش پرکردن اظهار نامه مالیاتی از آن جهت حائز اهمیت است که بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی در سراسر دنیا، موظف به پرداخت مالیات به دولت‌ها هستند. به‌طورکلی، اشخاص زیر باید فرم مالیاتی را تکمیل و ارسال کنند:

  • تمامی افراد حقیقی که در درون کشور ایران مشغول به فعالیت اقتصادی بوده و معاف از مالیات نیستند.
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در خارج از کشور ایران مشغول به کار هستند.
  • کلیه اتباع غیر ایرانی (حقوقی و حقیقی) که در کشور ایران دارای درآمد هستند، معاف از مالیات نیستند.
  • کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند اما درآمد آن‌ها ناشی از فعالیت‌های اقتصادی در داخل ایران است.
  • کلیه شخصیت‌های حقوقی که منبع درآمد آن‌ها در ایران است، معاف از مالیات نیستند.

توجه داشته باشید که اداره مالیات نیاز به یکسری اطلاعات در زمینه حسابداری و مالیات دارند. این اطلاعات به شرح زیر است.

  • سود و زیان مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی
  • بهای تمام شده کالا و خدمات، میزان درآمد و فروش داخلی و خارجی
  • ارائه یک گزارش از حساب مواد اولیه، محصول نهایی و کالای بازرگانی و سایر کالا و خدمات
  • ارائه ترازنامه اشخاص حقیقی گروه اول
  • مانده سود و زیان دوره قبل
  • گزارش گردش حساب تعدیلات سنواتی
  • گزارش حسابداری و مالیات‌های پرداخت شده
  • شماره کارت بازرگانی همراه با مجوز فعالیت
  • دریافت نام کاربری، رمز عبور، کد رهگیری پیش ثبت‌نام جهت تسلیم اینترنتی اظهارنامه
  • اطلاعات مرتبط با ملک اجاره و اطلاعات مرتبط با میزان فروش سال قبل و میزان افزایش آن در سال جاری

چه اشخاصی موظف به تسلیم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی نیستند؟

  • شهرداری و سازمان‌های زیرمجموعه 
  • کلیه مؤسسات و وزارت خانه‌ها
  • کلیه نهادها و سازمان‌هایی که از بودجه عمومی استفاده می‌نمایند.
  • صیادان، شرکت‌ها تعاونی دانش‌آموزی و دانشجویی و عشایر
  • انواع اظهارنامه‌ مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی
  • اظهارنامه مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی
  • اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول
  • اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه دوم
  • اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه سوم
  • اظهارنامه مالیات بر درآمد املاک برای اشخاص حقیقی که درآمد آن‌ها از ملک است.
  • اظهارنامه انحلال

توجه داشته باشید که اشخاص تا چهار ماه بعد از پایان سال مالی برای ارسال اظهارنامه الکتریکی وقت دارند. درصورتی‌که مشکلی در نحوه پر کردن اظهار نامه پیش بیاید و یا در موعد مقرر ارسال نشود، این اشخاص، مشمول جرائم و تبعات از سمت بسیاری از سمت قانون خواهند شد. همچنین، سازمان امور مالیاتی باید اظهارنامه‌های ارسالی را حداقل تا یک سال پس از ارائه، بررسی و ابلاغ کند؛ لذا تصمیم گرفتیم تا آموزش پرکردن اظهار نامه مالیاتی را در اختیار شما قرار دهیم و کمکی جزئی به مؤدیان جهت بهره‌مندی از مزایای ثبت اظهارنامه نماییم.

آموزش پرکردن اظهار نامه مالیاتی

همان‌طور که می‌دانید این دوره با هدف آموزش پر کردن اظهارنامه مالیاتی آماده‌سازی شده است. توجه داشته باشید که برای تسلیم اظهارنامه الکترونیکی باید به سایت سازمان امور مالیاتی کشور و به آدرس Tax.gov.ir مراجعه نمایید. 

همچنین برای ارائه اظهار نامه، راهنما آموزش پرکردن اظهارنامه مالیاتی زیر را با دقت مطالعه کنید:

آموزش پرکردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

فرم این دسته از اظهارنامه‌ها دارای چندین بخش است که به شرح زیر است:

  • فرم اطلاعات فردی
  • فرم اطلاعات حساب‌های بانکی
  • میزان سرمایه
  • اطلاعات فروش
  • فرم اطلاعات اختصاصی
  • استهلاک زیان سنواتی
  • معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی
  • اسامی اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل
  • اطلاعات دفاتر قانونی مؤدی
  • جزئیات پذیرش بورس سهام
  • درآمدهای معاف از مالیات
  • موجودی مواد و کالا
  • هزینه‌های توسعه و بازسازی واحدهای صنعتی و معدنی
  • ثبت کمک‌های مالی پرداختی
  • اطلاعات مجوزهای فعالیت‌ اقتصادی
  • صورت وضعیت مالی
  • گردش حساب سود و زیان انباشته
  • هزینه تمام شده کالای فروش رفته
  • صورت سود و زیان
  • درآمد ناخالص پیمانکاری- ارائه خدمات
  • بهای تمام شده کار پیمانکاری- خدمات
  • تعداد کارکنان
  • فهرست واردات، صادرات و ما به ازای دریافتی
  • فرم محاسبه مالیات
  • فرم پانویس

بعد از تکمیل اطلاعات فوق، فرم تأیید نهایی اطلاعات را بررسی نمایید و بعد از کسب اطمینان از صحت تمام اطلاعات، تیک تأیید نهایی اطلاعات را فعال نمایید.

در مرحله بعدی و پس از تأیید اطلاعات ورودی، لیست قبوض به نمایش درمی‌آید و پس از انتخاب کد رهگیری اظهارنامه، اطلاعات اولیه نشان داده می‌شود. لازم به ذکر است که مبلغ قابل پرداخت هم به شکل پیش‌فرض با اظهارنامه تکمیل شده و قابل‌ویرایش است.

آموزش پر کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی گروه اول 

برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی باید اطلاعات زیر را در فرم تکمیل کنند:

  • ایجاد اظهارنامه جدید
  • انتخاب اینکه آیا انفرادی کار می‌کنید و یا شریک دارید.
  • تأیید اطلاعات پیشین شما در سامانه
  • اطلاعات مالی‌ مانند اطلاعات حسابداری و مالیات سال گذشته
  • اطلاعات مجوزها و دفاتر
  • اطلاعات فردی و محل اقامت
  • اطلاعات اجاره ملک
  • اطلاعات حساب‌های بانکی
  • موجودی مواد و کالا
  • واردات و صادرات
  • اطلاعات فروش و هزینه تمام‌شده کالای فروش رفته
  • سود و زیان
  • ترازنامه
  • هزینه‌های معاف از مالیات
  • کمک‌های مالی
  • محاسبه مالیات
  • اطلاعات تکمیل‌کننده فرم و یا حسابدار
  • درآمدهای ناخالص پیمانکاری
  • هزینه کار پیمانکاری
  • سیدمحمد حسینی